Inspiratie preventief beleid

Ervaring en onderzoek wijzen uit dat ontspanning en welzijn voor hoogsensitieve kinderen niet alleen leidt tot een betere gezondheid maar ook tot betere schoolprestaties. Op basis van intensieve samenwerking met scholen voor basis- en voortgezet onderwijs worden goede resultaten behaald. Zo is het voor scholieren haalbaar gebleken om een overgangsbewijs, deelcertificaten of eindexamen te behalen, ondanks uitval gedurende het schooljaar. 

 

De Variawet maakt het mogelijk deze kinderen te ondersteunen op een andere locatie dan school. Door het verruimen van de autonomie en maatwerk te leveren blijken deze kinderen zich snel te kunnen herstellen, waardoor nieuwe ruimte ontstaat voor persoonlijke ontwikkeling en leren.

 

Wanneer we op school preventief goed afstemmen op prikkelgevoelige leerlingen dan levert dat meerwaarde op:

  • De leerling krijgt meer begrip en respect voor zijn eigenheid Voelt zich veilig in zijn omgeving
  • Ontwikkelt daardoor een beter zelfvertrouwen en eigenwaarde
  • Heeft meer kans op betere schoolprestaties
  • Heeft minder kans op het ontwikkelen van gedragsproblemen of schooluitval
  • Heeft meer kans om zich tot een evenwichtig persoon te ontwikkelen na puberteit en adolescentie.

Voorgesteld stappenplan:

1) Wat staat er in het beleid ten aanzien van signalering, preventieve maatregelen en verwijzing bij dreigende schooluitval vanwege stress-gerelateerde klachten?

2) Reflectie aan de hand van vragenlijst (zie bijlage 1)

3) Inventarisatie:

  • Wat doen we al op het gebied van preventie?
  • Wat doen we al op het gebied van signalering?
  • Welke hulp realiseren we zelf binnen de school?
  • Waar willen we samenwerken met externen?
  • Hoe ziet het proces van verwijzing en afstemming onderwijs- jeugdhulp eruit?

4) Interne en externe communicatie over uitwerking beleid. Is de schoolgids het juiste communicatiemiddel of is de website meer geschikt? Ook het ondersteuningsplan is een optie om te communiceren.

5) Afspraken over opstellen van beleid en feedback.

 

Bijlage 1

 

Checklist afstemming ondersteuningsbehoeften leerlingen.

Sommige leerlingen hebben eerder last van overprikkeling en stress. Vooral wanneer er te weinig tijd en rust is voor verwerking van informatie. Ook te snelle of onnatuurlijke overgangen tijdens de les, te veel prikkels in de omgeving of te veel druk kunnen leiden tot het opbouwen van stress.

Aan de hand van onderstaande checklist kunt u voor uw eigen school de balans op maken en acties formuleren om de afstemming op deze leerling(en) te verbeteren.

 

 

Op school….

Onvoldoende

Voldoende

Goed

1

Doen we een groot beroep op creativiteit van de leerling

 

 

 

 

2

Proberen we overprikkeling te voorkomen (weinig auditieve en visuele prikkels, inbouwen van rustmomenten etc.)

 

 

 

 

3

Hebben we aandacht voor fysieke behoeften van de leerlingen (ademen, drinken, eten naar toilet gaan..)

 

 

 

4

Hebben we hulpmiddelen om overprikkeling te voorkomen (schot, oordoppen, rustige werkplek)

 

 

 

5

Spreken we met leerlingen een signaal af om aan te geven dat de leerling iets nodig heeft (zoals even weg uit het lokaal)

 

 

 

6

Hebben we overleg met leerlingen over problemen en zoeken we samen naar de oplossing

 

 

 

7

Zoeken we de balans tussen loslaten en sturen/ stimuleren.

(eigen tempo, kleine stapjes, succeservaringen)

 

 

 

8

Hebben we een veilig klimaat omdat we herkenbare routines in het onderwijs hebben ingebouwd

 

 

 

9

Respecteren we grenzen die door de leerlingen worden aangegeven (bijvoorbeeld werk niet af)

 

 

 

10

Realiseren we een ontspannen en veilige sfeer (veilige en vertrouwde omgeving)

 

 

 

11

Verdelen we opdrachten in kleine stappen

 

 

 

 

12

Maken we veranderingen of uitstapjes concreet en voorspelbaar

 

 

 

13

Vermijden we straffen. Leerlingen leren meer van bijsturen en bewustwording.

 

 

 

14

Zijn we alert op sociale problemen als buitensluiten en pesten

 

 

 

15

Hebben we frequent overleg met ouders van om school en thuis goed op elkaar af te stemmen en van elkaar te leren

 

 

 

16

Zorgen leraren goed voor zichzelf om aan de ander te kunnen geven.

 

 

 

17

Hebben we de lokalen rustig ingericht, geordend en gestructureerd.

 

 

 

 

18

Plaatsen we prikkelgevoelige leerlingen niet in een druk groepje of naast een druk leerling

 

 

 

19

Bieden we een veilige omgeving waarbij de leerling zich kan afschermen van te veel prikkels in de omgeving

 

 

 

20

Hebben we in of buiten de klas een werkplek waar de leerling zich kan terugtrekken om overprikkeling te voorkomen.

 

 

 

Liefde kopie

Deel dit bericht