Een voorziening voor hoogsensitieve jeugdigden
Jeugdhulp
Flowkids is een voorziening waar (dag) begeleiding jeugdhulp, en maatschappelijke ondersteuning worden geboden aan hoogsensitieve jeugdigen. De activiteiten vinden plaats op een kleinschalige natuurlocatie in de omgeving van Breda.
De voorziening is bedoeld voor hoogsensitieve jeugdigen in de leeftijd tussen 6 en 21 jaar die door overprikkeling overbelast zijn geraakt in het reguliere onderwijs. De jeugdigen hebben naar binnen gerichte gedragsproblemen, een internaliserende gedragsproblematiek.
Hoogsensitiviteit en schooluitval
Hoogsensitieve kinderen krijgen stress wanneer er te weinig tijd en rust is voor diepgaande informatieverweking, door te snelle en onnatuurlijke overgangen of een te veel aan omgevingsgeluid. Ze raken overprikkeld als er te veel regels worden opgelegd of de situatie niet rechtvaardig voelt. Ze neigen zich te veel aan te passen aan (on)uitgesproken wensen of behoud van harmonie in de groep. Het onderwijssysteem stelt vaak eisen waar hoogsensitieve kinderen moeilijk aan kunnen voldoen. Druk op automatiseren, verwerkingssnelheid en opgelegde leerstof zijn dan sterke triggers. Als die stress te lang duurt en ontspanning en rust uitblijven, kunnen burn-outklachten ontstaan met schooluitval tot gevolg.
Als gevolg van overprikkeling en het wegcijferen van zichzelf ontstaan vaak eerst psychosomatische klachten zoals hevige vermoeidheid die kan leiden tot extreme angsten en uitbarstingen die als eerste naar buiten komen in de veilige thuisomgeving. Deze kunnen zich doorontwikkelen tot angst- dwangstoornissen, burn-out en of depressie. Op school laten deze kinderen (nog) lange tijd sociaal wenselijk gedrag zien, waardoor de leerkracht hen vaak niet (h)erkent. Als deze kinderen tijdig herkend en geholpen worden, kunnen zwaardere vormen van jeugdhulp, speciaal onderwijs en medicatie in de meeste gevallen worden voorkomen.
Flowkids is daarom actief op zowel het terrein van de preventie als op herstel na uitval. Hoogsensitieve kinderen die overbelast raken in het regulier onderwijs kunnen bij deze gecombineerde onderwijs- jeugdhulpvoorziening tijdelijk even op adem komen. Hier leren zij om dichtbij zichzelf te blijven en om te gaan met hun hoogsensitiviteit. Het doel is in principe geheel of gedeeltelijk re-integreren in het (regulier) onderwijs.
Hoogsensitiviteit en schooluitval
Hoogsensitieve kinderen krijgen stress wanneer er te weinig tijd en rust is voor diepgaande informatieverweking, door te snelle en onnatuurlijke overgangen of een te veel aan omgevingsgeluid. Ze raken overprikkeld als er te veel regels worden opgelegd of de situatie niet rechtvaardig voelt. Ze neigen zich te veel aan te passen aan (on)uitgesproken wensen of behoud van harmonie in de groep. Het onderwijssysteem stelt vaak eisen waar hoogsensitieve kinderen moeilijk aan kunnen voldoen. Druk op automatiseren, verwerkingssnelheid en opgelegde leerstof zijn dan sterke triggers. Als die stress te lang duurt en ontspanning en rust uitblijven, kunnen burn-outklachten ontstaan met schooluitval tot gevolg.
Als gevolg van overprikkeling en het wegcijferen van zichzelf ontstaan vaak eerst psychosomatische klachten zoals hevige vermoeidheid die kan leiden tot extreme angsten en uitbarstingen die als eerste naar buiten komen in de veilige thuisomgeving. Deze kunnen zich doorontwikkelen tot angst- dwangstoornissen, burn-out en of depressie. Op school laten deze kinderen (nog) lange tijd sociaal wenselijk gedrag zien, waardoor de leerkracht hen vaak niet (h)erkent. Als deze kinderen tijdig herkend en geholpen worden, kunnen zwaardere vormen van jeugdhulp, speciaal onderwijs en medicatie in de meeste gevallen worden voorkomen.
Flowkids is daarom actief op zowel het terrein van de preventie als op herstel na uitval. Hoogsensitieve kinderen die overbelast raken in het regulier onderwijs kunnen bij deze gecombineerde onderwijs- jeugdhulpvoorziening tijdelijk even op adem komen. Hier leren zij om dichtbij zichzelf te blijven en om te gaan met hun hoogsensitiviteit. Het doel is in principe geheel of gedeeltelijk re-integreren in het (regulier) onderwijs.
Resultaten
Ervaring en onderzoek wijzen uit dat ontspanning en welzijn voor deze kinderen niet alleen leidt tot een betere gezondheid maar ook tot betere schoolprestaties. Op basis van intensieve samenwerking met scholen voor basis- en voortgezet onderwijs worden goede resultaten behaald. Zo is het voor scholieren haalbaar gebleken om een overgangsbewijs, deelcertificaten of eindexamen te behalen, ondanks uitval gedurende het schooljaar. De Variawet maakt het mogelijk deze kinderen te ondersteunen op een andere locatie dan school. Door het verruimen van de autonomie en maatwerk te leveren blijken deze kinderen zich snel te kunnen herstellen waardoor nieuwe ruimte ontstaat voor persoonlijke ontwikkeling en leren.
Circa 85% van kinderen door Flowkids is begeleid keert uiteindelijk terug in het regulier onderwijs waar na re-integratie begeleiding en goede nazorg beter passend onderwijs wordt geboden. Voor de overige kinderen is een andere passende vorm van zorg, onderwijs of een leerwerkplek gevonden.
Sinds drie jaar verrichten we samen met de Katholieke Universiteit Leuven onderzoek naar hoogsensitiviteit. Op basis van studie, ervaringsleren en onderzoek zijn de volgende publicaties tot stand gekomen:
Publicaties
Zonnestralen
Zonnestralen is een minidocumentaire voor herkenning en preventie van stress in het onderwijs om schooluitval te voorkomen. De minidocumentaire is
Pak van mijn hart
Vergroot je zelfbewustzijn! Het Pak van m’n hart bevat kaarten die kinderen en volwassenen helpen om dicht bij zichzelf te
Hoezó werkdruk
Werkdruk in het onderwijs geniet de laatste tijd grote belangstelling. Hierbij gaat het vooral om de werkdruk die leerkrachten ervaren.
Maak kennis met ons team
Mirjam van Diemen
Holistisch kindertherapeut
Begeleiding kinderen en ouders
Lisanne van Ballegooijen
Jeugd & gezinsprofessional
Begeleiding kinderen en ouders
Bas Machielsen
Holistisch opvoed- en kindercoach
Begeleiding kinderen
Annelies Weise – Nollen
Leerkracht HSP/HB en gecertificeerd HSP- coach
Begeleiding kinderen en ouders
Greetje van den Heiligenberg
Leerkracht HSP/socioloog/beeldend kunstenaar
Begeleiding kinderen en ouders
Yvonne Anker
HSP coach en gezinstherapeut
Begeleiding kinderen en ouders
Fenne Verbunt
Holistisch opvoed- en kindercoach
Begeleiding kinderen en
Administratieve ondersteuning
Julia sweep
Onderwijsassistent en kindercoach
Begeleiding kinderen en
Onderwijs