Zonnestralen
Zonnestralen
minidocumentaire Zonnestralen
minidocumentaire Zonnestralen
Zonnestralen is een indringende documentaire, die de problematiek van schooluitval bij hoogsensitieve kinderen belicht. In een tijd waarin één op de 4 kinderen hoogsensitief is, is het meer dan ooit van belang om deze kwestie te herkennen en te erkennen.
Zonnestralen volgt het verhaal van drie leerlingen die door stress gerelateerde klachten zijn uitgevallen in zowel het basis- als het voortgezet onderwijs. Zowel ouders als zorgprofessionals en leerkrachten nemen je mee in deze problematiek en laten zien wat er speelt en dat er eenvoudige manieren zijn voor leerkrachten om deze kinderen te helpen zodat uitval tijdig voorkomen kan worden.
Het is tijd om te erkennen dat niet alle kinderen altijd 100% belastbaar zijn en verschillende behoeftes hebben op school en thuis. Het is als een bloem die niet tot bloei komt; in plaats van alleen de bloem te willen veranderen, kunnen we ook iets aan de omgeving waardoor deze wel tot bloei kan komen.
Zonnestralen is gefinancierd vanuit het Nationaal Programma Onderwijs Breda en is ontstaan door een samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, met als doel om schooluitval te voorkomen en gevoelige kinderen de juiste ondersteuning te bieden zodat ook zij weer mogen stralen. Door tijdig hulp te bieden kunnen zwaardere vormen van jeugdhulp en medicatie vaak worden voorkomen. Betrokken samenwerkingspartners zijn Gemeente Breda, Newmancollege Breda, OBS De Springplank, Montessori+ Breda en Flowkids.
Reacties van bezoekers
uitval voorkomen
Steeds meer gevoelige kinderen krijgen stress wanneer er te weinig tijd en rust is voor diepgaande informatieverweking, door te snelle en onnatuurlijke overgangen of een te veel aan omgevingsgeluid. Ze raken overprikkeld als er te veel regels worden opgelegd of de situatie niet rechtvaardig voelt. Ze neigen zich te veel aan te passen aan (on)uitgesproken wensen of behoud van harmonie in de groep of worden juist opstandig. Het onderwijssysteem stelt vaak eisen waar sommige kinderen moeilijk aan kunnen voldoen. Druk op automatiseren, verwerkingssnelheid en opgelegde leerstof zijn dan sterke triggers. Sommige kinderen gaan dissociëren en anderen worden hyperalert. Als die stress te lang duurt en ontspanning en rust uitblijven, kunnen burn-outklachten ontstaan met schooluitval tot gevolg.
Als gevolg van overprikkeling en het wegcijferen van zichzelf ontstaan vaak de eerste klachten. Het is belangrijk deze signalen tijdig te herkennen en serieus te nemen. Zoals verdriet bij het afscheid, weerstand voor school, prikkelbaar, emotionele onbalans, psychosomatische klachten (hoofdpijn, buikpijn), slaapproblemen, eetproblemen, toenemende angsten of dwanghandelingen, verlies van zelfbeheersing, zelfbeschadiging, suïcidale gedachten of zelfmoordpogingen.
Op school laten deze kinderen (nog) lange tijd sociaal wenselijk gedrag zien, waardoor de leerkracht hen vaak niet (h)erkent. Als deze kinderen tijdig herkend en geholpen worden, kunnen zwaardere vormen van jeugdhulp, speciaal onderwijs en medicatie in de meeste gevallen worden voorkomen.
Inspiratie preventief beleid
Ervaring en onderzoek wijzen uit dat ontspanning en welzijn voor hoogsensitieve kinderen niet alleen leidt tot een betere gezondheid maar ook tot betere schoolprestaties. Op basis van intensieve samenwerking met scholen voor basis- en voortgezet onderwijs worden goede resultaten behaald. Zo is het voor scholieren haalbaar gebleken om een overgangsbewijs,
Tips & tools
Stress heeft een positieve en negatieve kant. Een klein beetje stress maakt ons alert en daadkrachtig, handig als je een toets moet maken bijvoorbeeld. Stress in korte pieken kunnen we goed hanteren. Ons lichaam komt na de inspanning weer tot rust. Echter wanneer we voortdurend te veel prikkels en stress
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen voor stresspreventie in het onderwijs: